sábado, 29 de septiembre de 2007

Revista 26 de septiembre

Sinoidal

1. Figura 1, de Mattias Pintscher, para Cuarteto de cuerdas y acordeón. Anzelotti, acordeón; Arditti, cuarteto.

2. The Machine, Threnody ensemble.

3. Litany for the whale (3), de John Cage, para dos voces iguales sin vibrato.

4. The 1/16 note piano, Marc Kilchenmann.


Matthias Pintscher

Pese a su juventud (nació en 1971), el compositor alemán Matthias Pintscher está realizando una de las carreras más fulgurantes en el panorama de la música contemporánea. La discografía siempre es un índice del relieve que un músico va asumiendo. En el caso de Pintscher, los sellos Teldec y Kairos le dedicaron en 1999 y 2001 sendos monográficos. Aquellos compactos -que ya anunciaban a un compositor del máximo interés- se centraban mayoritariamente en el repertorio sinfónico. Ahora Winter&Winter promueve un disco dedicado íntegramente al apartado camerístico, que incluye el ciclo Figura I-V, el 4º Cuarteto de cuerda «Retrato de Gesualdo» y Dernier espace avec introspecteur.

De Figura I-V puedo decir que parece el más extraordinario ciclo terminado en los últimos diez años después de los Zayin de Paco Guerrero. Entre 1997 y 2000, Pintscher ha escrito estas cinco piezas de plantilla variable, que movilizan al cuarteto de cuerda y al acordeón. Figura I está escrita para cuarteto de cuerda y acordeón, Figura II y Figura IV para cuarteto de cuerda, Figura III para acordeón, mientras Figura V emplea el violonchelo en solitario. El compositor se ha inspirado en las esculturas de Giacometti para dar vida a un universo sonoro compuesto por trazos delgados, silencios y murmullos inasibles: un vocabulario de signos desmaterializados, fugaces intuiciones tímbricas al límite de la inconsistencia, del que sin embargo Pintscher logra obtener una extraordinaria fuerza de sugestión.

El 4º Cuarteto de cuerda (1992) tiene como punto de partida el madrigal de Gesualdo «Sospirava il mio core» -que nunca se llega a oír de forma perceptible- y lo somete a un proceso de descomposición, en donde los contrastes acusados, el valor dramático del silencio se ofrecen como un retrato virtual del compositor napolitano. El procedimiento compositivo de Pintscher sigue caminos empíricos e intuitivos, pero en esta ocasión la impresión es que tal vez los casi veinticuatro minutos de la pieza sean excesivos en relación con el tratamiento que se hace del material sonoro. Dernier espace avec introspecteur (1994), para acordeón y violonchelo, establece de nuevo un diálogo con las bellas artes -en este caso Joseph Beuys- para crear un juego sutil de volúmenes sonoros atravesados por un vena de lírica delicadeza.

Con tan solo treinta y tres años, Pintscher es un compositor hecho y derecho. Un bravo a Winter&Winter por haberse arriesgado en terrenos que no son exactamente los suyos más habituales. Sobra cualquier elogio acerca de la calidad de los intérpretes: el Cuarteto Arditti y el acordeonista Teodoro Anzellotti.

Stefano Russomanno

Born in Apulia in southern Italy, Teodoro Anzellotti grew up near Baden-Baden. He pursued his accordion studies at the Hochschulen in Karlsruhe and Trossingen and quickly achieved victories at various international competitions.

Since the 1980s he has been a regular guest at the major festivals and with leading orchestras. Teodoro Anzellotti has successfully contributed to integrating the accordion into the sphere of classical music.

This has occurred principally through his service to New Music: through his development of performing techniques he has enlarged the tone-color capabilities and sonic profile of his instrument.

More than 300 new works have been written for Teodoro Anzellotti, by composers such as George Aperghis, Brice Pauset, Heinz Holliger, Toshio Hosokawa, Mauricio Kagel, Michael Jarrell, Isabel Mundry, Gerard Pesson, Matthias Pintscher, Wolfgang Rihm, Salvatore Sciarrino, Marco Stroppa, Jörg Widmann und Hans Zender.

Luciano Berio created for him his Sequenza XIII, which Mr. Anzellotti premiered in Rotterdam in 1995 and subsequently performed at major festivals worldwide. Since 1987 he has taught at the Hochschule der Künste Bern, and since 2002 at the Musikhochschule Freiburg im Breisgau as well.

His discography embraces a spectrum reaching from Bach and Scarlatti to Janácek and Satie to John Cage and Matthias Pintscher.


Matthias Pintscher (1971)

Figura I-V (1997-2000):

para acordeón y cuarteto de cuerdas

1. Figura I per quartetto d'archi e fisarmonica (1998)

2. Figura II Frammento per quartetto d'archi (1997)

3. Figura III per fisarmonica (2000)

4. Figura IV Passaggio per quartetto d'archi (1999)

5. Figura V Assonanza per violoncello (2000)

6. 4° Quartetto d'archi »Ritratto di Gesualdo« (1992)

7. Dernier espace avec introspecteur (1994)

Betrachtung einer Raumplastik von Joseph Beuys

para acordeón y cello

http://www.diverdi.com/tienda/detalle.aspx?id=11656



John Cage

John Cage is known for being a raucous composer, but he had a gentler side as well, and both sides are present on this marvelous recording. It begins with what is the disc's highlight, in my opinion: the remarkable "Litany for the Whale." The longest piece on this disc, it is scored for two voices, and has a call and response structure to it. The two male singers, recorded in a resonant chamber, are given five pitches to sing, one assigned to each letter in the word "whale." This is calm, spare, meditative music, unlike anything in the modern repertoire that I have heard. It is really beautiful.

Category:

Musical composition

Dated:

New York City, July 1980

Instrumentation:

Recitation and 32 responses for 2 equal voices without vibrato

Duration:

25'

Premiere and performer(s):

Dedicated to:

Choreography:

---

Published:

Edition Peters 66880 © 1981 by Henmar Press.

Reprinted in "Whales, a celebration", edited by Greg Batenby.

Manuscript:

Score (holograph, signed, in ink - 4 lv.) in New York Public Library

The text consists of the letters for the word WHALE, with a specific pitch attached to each letter of the word. A 'word' is sung in one breath by pronouncing each letter seperately and giving the same time to each letter, except the last one, which is to be sung longer than the others.

The first singer sings the recitation, the second singer sings the response. A silence follows being continued by the second recitation to be sung by the second singer as well. The first singer gives the second response etcetera.

Everything should be performed quietly and without dynamic changes.